Richard van Hooijdonk

In the spotlight: futurist Richard van Hooijdonk

Richard van Hooijdonk ontwikkelde tijdens zijn studie aan de HEAO in Amsterdam en de Universiteit van Utrecht een passie voor nieuwe technologieën en de toekomst. Hij heeft diverse marketing- en managementfuncties bekleed bij internationale banken en verzekeraars en was als ondernemer actief in de communicatie- en marketingbranche. In 2014 maakte hij een carrièreswitch en met zijn ervaring in marketing, trendwatching en verandermanagement is Richard van Hooijdonk momenteel een gewilde keynotespreker van Nederland. Hij houdt zich met name bezig met futurologie en is daarnaast thought leader en panellist voor het World Economic Forum. Met zijn team, dat bestaat uit researchers, developers, copywriters, projectmanagers en designers, helpt Van Hooijdonk bedrijven en organisaties met het uitfilteren van trends en innovaties waar je als bedrijf van op de hoogte moet zijn en mee aan de slag moet. Hij onderscheidt zich door onderwerpen als wetenschap, economie, technologie, maatschappij en ondernemerschap in één overkoepelend toekomstperspectief te integreren. Om letterlijk onderdeel te kunnen zijn van de toekomst liet hij diverse onderhuidse chips implanteren, waarmee hij onder andere betaalt, zijn auto start en zijn voordeur opent. “Erg handig, nooit meer mijn sleutels of de betaalpas kwijt”, zegt Van Hooijdonk. “Over een aantal jaar is het ook mogelijk om het menselijk geheugen met memory-chips uit te breiden.”

Team van 30 specialisten en inspiratiesessies

Van Hooijdonk’s internationale researchteam van 30 specialisten onderzoekt dagelijks trends op het gebied van VR en AR, kunstmatige intelligentie, sensortechnologie, drones, zelfrijdende systemen, robotica, 3D/4D printtechnologie, bio- en neurotech, blockchain en meer. Zijn inspiratiesessies zijn op deze onderzoeksresultaten gebaseerd, nemen je mee op reis naar de toekomst en bieden inzicht in ontwikkelingen die de wereld volledig zullen transformeren. Voorbeelden zijn het spraakmakende Trends 2030, maar ook sectorspecifieke keynotes over bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs, de financiële sector, de bouw, de agrisector, logistics en de overheid. Van Hooijdonk zorgt er bovendien voor dat complexe onderwerpen begrijpelijk worden en het onvoorstelbare plausibel – met hier en daar een dosis humor maar vooral veel aandacht voor technologie en innovatie. Meer dan 500.000 mensen wereldwijd hebben zijn inspiratiesessies inmiddels bijgewoond. De keynotes worden gevolgd door interactieve Q&A-sessies die een waardevolle manier bieden om terug te blikken en na te praten.

Een mindset van innovatie en een heldere toekomstvisie

Een mindset van innovatie is volgens Van Hooijdonk onmisbaar. Hij is zelf een fervent bewonderaar van alles wat met technologie, innovatie en de toekomst te maken heeft. Het is bovendien zijn passie om mensen tot nadenken en een nieuwe mindset te inspireren, zodat we de toekomst beter kunnen begrijpen en omarmen en uitdagingen kunnen omzetten in kansen. “Met een krachtige mindset zijn wij zelf baas over ons succes en onze gezondheid en daarmee uiteindelijk over een bloeiende economie”, aldus van Hooijdonk. “Daarnaast moeten we snel op veranderingen in kunnen spelen, en daarvoor is een heldere visie op de toekomst van kritiek belang.” Als futurist en trendwatcher kan Van Hooijdonk trends op mondiaal niveau al in een vroegtijdig stadium signaleren en hier boeiend over spreken.

Cliënten, publicaties, media

Richard van Hooijdonk staat bekend om het geven van inspirerende keynotes waarbij hij zijn enthousiasme over het onderwerp niet onder stoelen of banken steekt. Sinds 2014 spreekt Van Hooijdonk voor prestigieuze organisaties en instellingen als de Europese Commissie, Korps Nationale Politie, Microsoft, Google, Unilever, Booking.com, Samsung, de Koninklijke Luchtmacht, Heineken, Interpol, Deloitte en vele andere. Op zijn blog lees je alles over zijn bevindingen over de huidige en toekomstige trends en ontwikkelingen. Van Hooijdonk heeft inmiddels meer dan 1.500 artikelen en 60 whitepapers en e-books gepubliceerd en zijn boek ‘De wereld van morgen’ werd een bestseller. Daarnaast kom je Van Hooijdonk regelmatig tegen als gast op radio en tv. Denk aan RTL Late Night, RTL Boulevard en SBS Shownieuws, waar hij over de laatste trends vertelt.

Van Hooijdonk privé

Van Hooijdonk is vader van twee zonen (2004 en 2011), die hun vaders enthousiasme voor innovatie en de toekomst delen. Hij is groot voorstander van gezond leven waarin de juiste voeding, meditatie, mindfulness en sporten centraal staan. Van Hooijdonk is daarnaast een fervent Twitteraar en heeft als motto “samen de wereld een stukje mooier maken”.