Mark van Nieuwkerk

De kracht van Schaap en Citroen

Mark van Nieuwkerk zit als ceo van Schaap en Citroen juweliers helemaal op zijn plek. Hij werkt met buitengewoon veel plezier en heeft de ambitie die hij sinds zijn studententijd koesterde kunnen waarmaken. ‘Toen ik begon met studeren was het al mijn droom om brandmanager te worden van een bekend merk of van een onbekend merk dat ik groot kon maken.’ Dat is gelukt. ‘Mijn eerste klus was om de digitale horloges van het Japanse Casio in Nederland op grote schaal aan de man te brengen.’ Het werd een groot succes en was meteen de opstap voor Van Nieuwkerk naar de juweliersbranche.

Hooggespannen ambities

Na nog een zevental jaar bij Siebel Juweliers te hebben gewerkt, waar hij het inkoopvak leerde van Eric Siebel, is Mark van Nieuwkerk alweer ruim tien jaar ceo van Schaap en Citroen. ‘Ik ben uiterst tevreden over mijn werk en heb het genoegen gehad binnen verschillende werkgevers met toppers te mogen werken die vertrouwen in me hadden, me beter maakten en me de vrijheid gaven te ondernemen.’
Daarbij zijn zijn ambities onverminderd hooggespannen. ‘Maar wel in de wetenschap dat ik in de praktijk heb geleerd dat als je echt het verschil wilt maken, je de markt die je bedient in al zijn aspecten moet kennen en doorgronden.’ Iets wat erg veel tijd kost en bovendien inzet. Gelukkig is Van Nieuwkerk geen type ‘adviseur achter het hek’, zoals hij het zelf noemt. ‘Ik ben een bouwer die zijn klussen zorgvuldig selecteert en bezint eer hij begint.’

Sterk bedrijf

Een eigenschap die hem als ceo van Schaap en Citroen goed van pas komt. ‘Ik ben van A tot Z verantwoordelijk voor het wel, maar ook voor het wee van dit prachtige bedrijf dat we de afgelopen tien jaar ontzettend sterk hebben gemaakt. Dat hebben we gedaan door de klant met alle mogelijke inzet maximaal te omarmen. Dat wordt gezien, gewaardeerd en heeft een enorm leuk effect op alle betrokken collega’s.’
Niet onbelangrijk, want in het huidige tijdsbeeld is het zaak dat hij de gespecialiseerde collega’s aan boord houdt, legt Van Nieuwkerk uit. ‘Er is krapte op de arbeidsmarkt en Schaap en Citroen maakt het belangrijkste verschil met haar medewerkers. Ik zeg altijd: 70 procent van ons succes is afkomstig van de p van personeel. Als marketingman denk ik nu eenmaal in P’s. Ook de p van prayer hoort daarbij: hopen dat je het voor iedereen goed doet. Dat is voor 100 procent mijn intentie.’

AAA-locaties

Het voor iedereen goed doen is een klus die steeds groter wordt, gezien de recente uitbreidingen van het Schaap en Citroen. De 12 juweliershuizen zijn gevestigd door heel Nederland, in de grote steden op de AAA-locaties. In samenwerking met Royal Asscher opende nu bijna een jaar geleden de eerste Diamonds Boutique op de PC Hooftstraat en de twee nieuwste aanwinsten zijn Schaap en Citroen Maastricht en de Schaap en Citroen Pre-Owned & Vintage Boutique in het Amsterdamse Conservatorium Hotel. Die laatste past perfect in de trend dat stukken tegenwoordig op basis van leeftijd worden gewaardeerd. ‘Pre-Owned & Vintagehorloges zijn booming; reden om een nieuwe Boutique te openen.’
Maar natuurlijk gaat Schaap en Citroen ook met haar tijd mee: klanten kunnen er hun oude horloge inruilen voor een nieuw exemplaar. En als Mark van Nieuwkerk zelf zou moeten kiezen? Dan draagt hij het liefst een Rolex. Zowel pre-owned als nieuw.

Terug naar boven