Hans van der Wind

Op zijn 33ste besloot Hans van der Wind te gaan ondernemen. Hij werd bestuurder van The Learning Network (tot 2005 Van Dijk Educatie), leverancier van studieboeken. Dat hij relatief laat ondernemer werd, kwam enerzijds door zijn brede interesses, anderzijds doordat hij ‘zo goed in het schoolsysteem paste’. Hij vertelt: ‘Veel ondernemers beginnen op school al te ondernemen vanuit een roeping, omdat ze niet anders kunnen – bijvoorbeeld omdat ze niet zo goed in het schoolsysteem pasten. Ik wel. Maar ik had – en heb – ook een grote wil om de dingen zelf te kunnen bepalen.’

Onafhankelijk

Hij zocht onafhankelijkheid. ‘Dat hebben veel ondernemers. De wil om zelf te kunnen beslissen of je iets wel of niet doet.’ Daarbij was Hans van der Wind op zoek naar echte ervaringen. ‘Als ondernemer kun je problemen die in en rond je bedrijf ontstaan eigenhandig oplossen en er dus ook echt van genieten als het gelukt is. En ja, het ondernemerschap is een lange weg, waarbij je afhankelijk bent van heel veel factoren: medewerkers, banken, leveranciers et cetera – het is al met al een heel kunstje. Maar als het dan lukt, is dat wel echt heel mooi.’

Learning Network

Door zijn rol bij The Learning Network raakte Hans van der Wind betrokken bij het Nederlandse onderwijssysteem. ‘Ik kwam tot een diep besef dat onderwijs ongeveer de enige echte kans voor iedereen is om iets te bereiken – dat zou het in ieder geval moeten zijn. Ik vind het daarnaast heel belangrijk dat iedereen de beste begeleiding krijgt. Bovendien geloof ik heel erg in maatwerkleren, afgestemd op de persoon. Natuurlijk hebben mensen overeenkomsten, maar ik denk dat iedereen echt anders is, zeker in hun manier van leren. Dus hoe meer maatwerk je kunt bieden, zowel op het gebied van leermiddelen als van leraren, hoe mooier de resultaten kunnen worden.’

Academische lerarenopleiding

Reden voor Van der Wind om een lerarenopleiding te starten. Dit vanuit de gedachte dat de bestaande opleidingen niet opleiden tot ‘de leraar voor de 21ste eeuw’. ‘In onze optiek ging het om drie o’s: ontwerpen, ondernemen en onderzoeken. Dé drie belangrijkste vaardigheden in het onderwijs. Vaardigheden ook die de leraar moest overbrengen op zijn leerlingen. Om die reden hebben we De Nederlandse School opgericht, een academische lerarenopleiding. Die heeft een aantal leergangen gedraaid. Maar het Nederlandse onderwijssysteem bleek enorm taai te zijn en het veranderingsvermogen nihil.’

Canvas lodges

Hans van der Wind bleef voorzitter van Stichting De Nederlandse School, maar ging op zoek naar een nieuwe onderneming om zijn ervaring in kwijt te kunnen en, zoals hij zelf zegt ‘lekker door te gaan met ondernemen’. ‘Ik heb in de markt een aantal zaken bekeken, waaronder luxury tenten. Het bleek een business die voldeed aan een groot aantal van mijn voorwaarden. Samen met Ivo van der Vlis ben ik ingestapt en inmiddels zijn we nu zo’n vier jaar met YALA Canvas Lodges bezig.’

Internationaal succes

Afgelopen mei namen Van der Wind en Van der Vlis YALA over en werden zo de eigenaren van de internationale producent van innovatieve canvas lodges. Hans van der Wind: ‘In de laatste 11 jaar realiseerden we vele projecten op campings in meer dan 50 landen.’ Het verbaast hem niet. ‘Het is gewoon een heel leuk product. Als je het hebt over tenten, over luxe, over natuur, hebben mensen meteen de associatie met vakantie en familie. Mensen worden ook altijd heel blij van onze lodges.’
Dat YALA internationaal actief is, is eveneens iets waar Hans van der Wind enthousiast van wordt. ‘De onderdelen komen uit de hele wereld, wij stellen de tenten samen, installeren ze en ontwerpen ze. Vervolgens worden ze letterlijk tot in Alaska en Japan geplaatst. Overal blijkt ons product aan te slaan. Het is ook een product dat anderen niet zomaar kunnen kopiëren; er komt echt veel techniek en kennis bij kijken.’

Concurrentie

Natuurlijk is er wel wat concurrentie, maar, vertelt Van der Wind: ‘Daar hebben we eigenlijk niet veel last van. Mensen vinden onze lodges blijkbaar echt leuk. Ze zijn ook stoer. Ze zijn bijvoorbeeld bestand tegen twee meter sneeuw en tegen orkaankracht tien. Doel is dat de luxury lodges straks overal in de wereld staan, maar vooral hebben we ons ten doel gesteld onze klanten een goede mogelijkheid te bieden hun business te draaien en hún gasten een fijne tijd te bezorgen. Het heeft ook veel potentie, want de tenten kunnen op nog veel meer plekken wordt geplaatst, we kunnen nog veel meer types ontwikkelen, en er is nog ruimte voor interieurvernieuwing. Voorlopig blijf ik dit dus nog wel even doen.’