Adrienne Bloem

Adrienne Bloem (Haarlem, 18 april 1968) is een strategische en analytische zakenvrouw met veel managementervaring in de publieke sector.

Opleiding

Na de middelbare school, waar Adrienne Bloem haar gymnasiumdiploma behaalt, gaat ze in 1986 Organisatiesociologie studeren aan de universiteit van Leiden. Vervolgens doet ze de postdoctorale Universitaire Beroepsopleiding Milieukunde-UBM meteen achter haar master aan. In 2005 volgt Adrienne Bloem de opleiding Coachingsvaardigheden van Schouten en Nelissen. In 2007 begint ze aan een postdoctorale studie Sturen van Veranderingen in Organisaties (SIOO/SVO). En in 2014 en 2015 volgt ze een masterclass ITIP, voor mensen met een eindverantwoordelijke functie. Daarnaast volgt Adrienne verschillende cursussen, waaronder Persoonlijk Leiderschap, Competentiemanagement, Mentorschap en Adviesvaardigheden.

Huidige functie

Sinds april 2017 is Adrienne Bloem manager ICT, Huisvesting en Facilitaire zaken van de Veiligheidsregio Kennemerland. Deze functie voert ze uit op interimbasis. In deze hoedanigheid is ze verantwoordelijk voor het optekenen van beeld van drie teams, geeft ze advies over de toekomstige koers, (in)richting en positionering van de afdeling en de drie teams en stuurt ze een aantal organisatiebrede projecten aan.

Lokale overheidsfuncties

Adrienne Bloem heeft veel ervaring opgedaan in de publieke sector. Haar carrière bij de overheid begint in 1993 bij de gemeente Haarlemmermeer. Zes jaar lang is ze hier milieubeleidsmedewerker. In 1999 groeit Adrienne Bloem intern door naar organisatieadviseur bij de sector Vergunningen en Handhaving. Binnen deze functie is ze verantwoordelijk voor onder andere het begeleiden van het cultuurveranderingsproces. Na twee jaar stapt ze als organisatieadviseur over naar de sector Beheer binnen de gemeente Haarlemmermeer. Ze begeleidt onder andere de ontwikkeling van het front- en backoffice. Ook is ze voorzitter van het veranderteam. Vervolgens wordt ze in 2003 organisatieadviseur van de gemeente Heemskerk. Haar taken bestaan uit het begeleiden van de organisatieverandering waarin de organisatie overstapte van een directiemodel naar een klantgeoriënteerde organisatie. Daarnaast houdt ze zich bezig met het opzetten van een strategisch HR-beleid en het opstellen van een managementontwikkelprogramma. Tevens heeft ze hier een coachende rol op verzoek van managementleden en medewerkers.

Na tien jaar, waarvan zes jaar bij de gemeente Heemskerk, neemt Adrienne Bloem afscheid van haar functie als organisatieadviseur om vervolgens in 2009 te starten als bureauhoofd van Bureau Buurtgericht Werken van de Gemeente Heemskerk. Hier geeft ze integraal leiding aan het bureau, bestaande uit vijftien medewerkers. Vanaf september 2011 is Adrienne Bloem bureauhoofd van Bureau Leefomgeving van de Gemeente Heemskerk. Hier geeft ze leiding aan vijfentwintig medewerkers en twee coördinatoren. Tevens is ze verantwoordelijk voor de integratie van de twee bureaus Buurtgericht Werken en Vergunningverlening en Handhaving. In augustus 2013 wordt Adrienne Bloem gemeentesecretaris en algemeen directeur van de gemeente Heemskerk. In deze functie geeft ze directe leiding aan tien bureauhoofden en indirecte leiding aan driehonderd medewerkers.