Tom Loven (Roermond, 1962) heeft ruim dertig ervaring in de bouw. Loven is nu eigenaar van een aannemingsbedrijf, dat verbouwingen doet, onderhoud, restauraties en projecten. Het is niet meer de bedoeling om heel groot te worden. Loven voelt er meer voor om dicht bij de klant te blijven.
Begrip in Roermond
Zijn eerste bouwbedrijf groeide uit tot een begrip in Roermond en omstreken. In 2007 waren er 150 werknemers en bedroeg de omzet 30 miljoen euro. Loven verkocht zijn zaak en begon een adviesbedrijf. Achteraf was dat geen goed idee. Klanten waren er genoeg, maar Lovens’ hart ligt bij de uitvoering, niet zozeer bij het leiden van een grote organisatie.
Visie op de aannemerij
De visie van Loven op de aannemerij is dat je je relatiemanagement en je communicatie met de opdrachtgever op orde moet hebben. Als dat goed is, dan kom je er altijd wel uit samen. ‘Bouwen moet een feest zijn’, aldus Loven. Luisteren naar wat de klant wil is een cruciale factor. Maar Loven waarschuwt voor het aannemen van opdrachten die technisch niet haalbaar zijn. Dat zorgt vaak voor veel ellende. Je moet als aannemer goed kijken of je iets kunt realiseren. Als dat niet zo is, dan moet je het eerlijk zeggen. Loven werkt met taakstellende budgetten om te voorkomen dat er aan het eind van de rit te veel kosten zijn gemaakt. Transparant zijn over de kosten, dat is een belangrijke voorwaarde voor een goede relatie met de opdrachtgever.
Werknemers in vaste dienst
Loven hecht er waarde aan dat zijn werknemers in vaste dienst zijn. Dan is de betrokkenheid groter, evenals de kwaliteit van het werk dat wordt gedaan. Op dit moment heeft Loven zes vaklieden in dienst bij zijn in 2020 gestarte bouwbedrijf TOM. (Spreek uit: Tom punt). Zij lopen in allemaal in bedrijfskleding, en rijden in een nette busjes. Als het werk klaar is, altijd op de afgesproken dag, dan is alles opgeruimd en zijn de ramen van stof ontdaan.
Zakelijke en privé klanten
Door zijn enorme netwerk in Roermond en ver daarbuiten en het onderhouden van zijn relaties door de jaren heen zit Loven niet om opdrachten verlegen. Zijn klanten, zowel zakelijk als privé, komen altijd terug. Vaak komt de zakelijke klant terug voor bijvoorbeeld een verbouwing van zijn woning.