Olivier Somers is eigenaar van Monus, een onafhankelijke beleggingsonderneming die kleine tot middelgrote bedrijven helpt hun groeiambities te realiseren. Hierbij gebruikt hij zijn ervaring die hij heeft opgedaan bij Gemaco Group, een wereldwijde leider in promotionele marketing, waar Olivier Somers de oprichter van was en twintig jaar aan verbonden is geweest.
Promotionele artikelen
Tijdens zijn studententijd richtte Olivier Somers een bedrijf op waar studenten promotionele kleding konden kopen. Dit bedrijf groeide uit tot een wereldwijde onderneming in promotionele marketing. Gemaco Group werkt voor een breed scala aan nationale en internationale klanten uit verschillende sectoren, variërend van fast-moving consumer goods tot grote ondernemingen. Klanten kiezen Gemaco als partner voor de op maat gemaakte promotieartikelen, full-serviceprogramma’s en IT-aangedreven outsourced programma’s voor merchandise. “Dit bedrijf had niks met mijn studie Enginering te maken, maar na de oprichting kreeg ik al snel de ambitie om een belangrijke speler in de markt te worden. En dat is gelukt. In 2016 hadden we bijna driehonderd werknemers in dienst, hadden we een omzet van 140 miljoen euro en waren we actief in veertien landen. Dat we toen ook waren genomineerd voor Onderneming van het Jaar van België in 2016, was voor mij een hoogtepunt.”
Eigen investeringsfonds
In 2017, na bijna twintig jaar aan het roer van Gemaco Group te hebben gestaan, verkocht Olivier Somers het bedrijf aan een Duits investeringsfonds. Hij kon zich toen richten op Monus, een investeringsfonds dat hij had opgericht om te investeren in bedrijven. “Ik had bij Gemaco een hoop ervaring opgedaan en deze ervaring kan ik goed gebruiken om kleine tot middelgrote bedrijven te begeleiden. Mijn interesse gaat dan ook uit naar bedrijven met een digitale insteek of marketingbedrijven in België, Nederland of Frankrijk.” Monus helpt bedrijven hun groeiambities realiseren, onder andere door financieel te investeren, maar ook door alle juridische, financiële en operationele zaken op zich te nemen, zodat het bedrijf zich kan concentreren op waar ze goed in zijn, zonder de aandacht te verliezen aan backoffice gerelateerde zaken.
Kennis en ervaring
Olivier Somers heeft in al die jaren veel kennis en ervaring opgedaan met Gemaco. Deze kennis en ervaring gebruikt hij dagelijks bij zijn werkzaamheden voor Monus. “Ik weet hoe je een bedrijf laat groeien en uitbouwt van vijf werknemers naar bijvoorbeeld driehonderd. Ons motto is ook om de kansen te grijpen die er liggen. Geen gekke risico’s, maar je moet wel willen durven vooruit te gaan. Mijn expertises liggen vooral bij het maken van een businessplan voor de lange termijn. Ik kan goed evalueren en herstructureren. Het leukste vind ik het but & build-verhaal; een overname doen en er dan voor zorgen dat het bedrijf zo snel mogelijk groeit.”