Lyn Kuyper is content marketing expert. Een vak waar ze met liefde over vertelt. Zij was eerder als content director verantwoordelijk voor diverse grote titels in Nederland, zoals Allerhande, Quest, Denksport en Yes. En is nu voor zichzelf gestart als specialist op het gebied van content marketing en merkstrategie.
Wat is contentmarketing?
Lyn Kuyper: “Content marketing is het vertellen van een goed verhaal met een merk als hoofdrolspeler. Je neemt een duik in de doelgroep en onderzoekt wat hun passie of probleem is. Sluit dat aan bij de diensten of kennis die je als merk biedt? De overlapping van de problemen van de klant en het merk heet de sweet spot. Daarin ontstaat succesvolle content marketing, mits goed uitgevoerd door een bevlogen team van contentmakers. Zodat mensen jouw merk kiezen en niet die van de concurrent in de steeds meer verzadigde digitale wereld.” Het vinden van dat raakvlak wordt door Joe Pulizzi (een autoriteit op het gebied van content marketing) als cruciaal beschouwd.
Allerhande, hét toonbeeld
Het beste voorbeeld van content marketing in Nederland is Allerhande, een platform waar Lyn Kuyper ruim zes jaar content director was. “Voordat ik bij Allerhande ging werken, was ik hoofdredacteur van diverse titels. Ik was gewend te werken vanuit mijn onderbuikgevoel om bijvoorbeeld een goede indeling van een magazine te maken, een inspirerende cover of social media engagement. Al noemde we dat laatste gewoon even iets leuks posten op Hyves. Echter in content marketing kom je met intuïtie alleen niet weg. Content marketing is geen exacte wetenschap, maar je werkt veel meer met strategieën, analyses en data.”
Een goede content marketingstrategie
Lyn Kuyper: “Na een deepdive in de interesses van je doelgroep en een concurrentieanalyse ontwikkel je een contentstrategie en in dat plan neem je ook op welke soorten content je gaat creëren, welke kanalen je gaat gebruiken en in de content kalender met welke frequentie je gaat publiceren. Belangrijk daarbij is wat je wenst te bereiken: meer leads? Een betere naamsbekendheid? Meer traffic naar je site? Bij Allerhande leerde ik alles over relevantie en merkintegratie. We initieerden steeds meer uitbreidingen, zoals de Allerhande Maaltijdbox, het kerstfestival en zelfs een eigen foodplatform in Amerika: Savory genaamd.”
Brand story
Waarom een content marketingstrategie belangrijk is, is omdat meer dan ooit een merk onderscheidend moet zijn van de rest. En dat karakteristieke verhaal wordt verteld met content. Bijvoorbeeld hoe een merk met positieve kracht een deeltje van de wereld wil veranderen en volgers inspireert om mee te doen. Dit is waar een brand story van pas komt. Lyn Kuyper: “Een brand story is niet zomaar een verhaal, het vertelt wie je bent, waar je voor staat en waar je naartoe gaat. Met een eenduidige visie voor de toekomst en een missie die gericht is op het bereiken van die visie. Een verhaal dat mensen inspireert en verbindt met het merk. En dat dan zo inspirerend mogelijk over de bühne brengen. I love it.”
“Kortom, content marketing is de kunst om jouw verhaal te vertellen en je doelgroep te boeien. Met als uiteindelijk doel; het versterken van je merk en het vergroten van succes”, aldus Lyn Kuyper. Of het nu om een klein bedrijf gaat dat net begint, of om een gevestigde speler die op zoek is naar groei, Lyn Kuyper heeft de ervaring om te helpen de doelstellingen te bereiken.