Leo Weijzig

Leo Weijzig is te omschrijven als een creatief denker die altijd bezig is met het bedenken, opzetten en uitwerken van uiteenlopende formats.“Mobilieteitsoptimalisatie”is een concept van Leo Weijzig dat in 2015 is opgezet en de Sportbeurs is een format waar hij op dit moment mee bezig is te realiseren.

Bedenken formats

Leo Weijzig is altijd bezig met het bedenken en opzetten van formats voor uiteenlopende onderwerpen en branches. Hij heeft bijvoorbeeld al verschillende mediaformats bedacht, maar ook voor de vastgoedbranche en sportbranche. “Ik ben zakelijk erg creatief. Als ik over een onderwerp lees, kreeg ik vaak ideeën hoe het om te zetten naar een zakelijk concept. Ik werk mijn ideeën dan uit tot een format en vervolgens ga ik het traject aan tot realisatie.” Een van de formats die Leo Weijzig nu aan het uitwerken is, is de Sportbeurs. Een beurs vergelijkbaar met de AEX, dit houdt in dat het mogelijk wordt aandelen of futures te kopen van sporters wereldwijd. In samenwerking met PricewaterhouseCoopers heeft Leo Weijzig een formule voor de Sportbeurs ontwikkeld en gepatenteerd. Op dit moment is hij in gesprek met een internationale organisatie om te kijken hoe ze dit concept goed kunnen uitwerken en in de markt kunnen zetten.

Mobiliteit

Leo Weijzig helpt bedrijven en instellingen met hun mobiliteitsvraagstukken. “Ik adviseer bijvoorbeeld gemeentes en bedrijven, zoals supermarktketens, maar ook de automotive-industrie op het gebied van mobiliteit. Ik geef ook advies aan vastgoedfondsen die bezig zijn met een plan voor het neerzetten van een appartementencomplex, ik help dan mee met het uitdenken en invullen van de parkeergelegenheid; wat zijn de wensen van de toekomstige bewoners en kun je die wensen met innovatieve oplossingen invullen? Denk hierbij ook aan deelfietsen en -auto’s.”

Bedrijf succesvol verkocht

Op zijn tweeëndertigste startte Leo Weijzig met zijn eerste bedrijf, een financieel consultancybedrijf. Leo Weijzig wist het binnen drie jaar op te bouwen naar een goedlopend bedrijf met 144 consultants in dienst. Na drie jaar heeft hij het bedrijf succesvol verkocht. Leo Weijzig: “Ook dit bedrijf begon met een format, een plan. Ik had namelijk een plan geschreven voor het bedrijf waar ik werkte voor een vernieuwde automatisering, met consultants en integraties van automatisering in systemen. Helaas was de Raad van Bestuur niet enthousiast, dus daarom besloot ik mijn eigen plan uit te werken in mijn eigen bedrijf.”

Hoogtepunt

Leo Weijzig werkte na zijn studie Economie een jaar in Amerika. “Toen ik werd gevraagd een bedrijf in Amerika op te zetten, was ik meteen enthousiast.” Leo Weijzig werkte hard en dat wierp zijn vruchten af: na drie maanden kreeg hij de volledige verantwoordelijkheid om het bedrijf te runnen. Een jaar lang werkte hij elke dag, zonder een dag vakantie te hebben gehad. “Dat jaar was voor mij echt een hoogtepunt. Dat gevoel, dat het je lukt om iets succesvol neer te zetten, kreeg ik ook toen ik mijn eerste bedrijf was begonnen. Het jaar in Amerika vormde de basis voor de successen die ik later heb geboekt.”