Martin van Putten

23 jaar geleden richtte Martin van Putten Headline Mediatraining op, dat stoelt op twee pijlers: mediatraining (waaronder ook presentatietraining en leiderschapstraining) en crisiscommunicatie. Dat Martin van Putten Headline Mediatraining oprichtte is geen toeval, hij werkte al jarenlang aan de andere kant van de tafel, in de journalistiek. Dit deed hij bij onder meer de financiële Telegraaf. In die hoedanigheid zag Martin van Putten heel duidelijk wat er bij grote bedrijven ontbrak in de manier waarop zij de media tegemoet treden en hoe hij die bedrijven daarin kan adviseren en begeleiden.

Woekerpolis

Martin van Putten kreeg geen ongelijk. De bedrijven zien de grote toegevoegde waarde van Headline Mediatraining ook en hij doet nu zo’n honderd mediatrainingen per jaar. De crises die hij multinationals hielp op te lossen zijn er eveneens te veel om op te noemen. Martin van Putten noemt een paar voorbeelden: ‘Woekerpolissen en solvabiliteitsproblemen bij verzekeraars, fraude van woningcorporaties en trustkantoren, datalekken en IT-storingen, grote ongevallen in de petrochemische industrie, afpersing van bedrijven en bestuurders, ontvoeringszaken.’ De lijst is bijna oneindig. Als woordvoerder en lobbyist treedt Martin van Putten bovendien op in gevoelige zaken als de bouwfraude en vastgoedfraude, bij parlementaire enquêtes, fabriekssluitingen en reorganisaties.

Mensen laten groeien

Zowel op zijn mediatrainingen als crisis-pr is Martin van Putten heel trots. ‘Ik vind het erg bijzonder dat ik mensen kan helpen in de manier waarop ze communiceren. Wat ik vooral mooi vind aan de mediatrainingen is mensen te zien groeien terwijl ik met ze bezig ben. Hoe je communiceert kan heel diepliggende oorzaken hebben. Wanneer je bijvoorbeeld als kind bent gepest, kan dat leiden tot een bepaalde houding en gedrag in de manier waarop je communiceert. Ik kan mensen technieken aanleren om de pers te woord te staan, waarbij ze daar geen last meer van hebben. Het is fantastisch om te zien wat voor steile leercurve er dan volgt.’

Steven Spielberg

Om een verhaal goed voor het voetlicht te brengen, moeten mensen bijna een soort Steven Spielberg zijn, stelt Martin van Putten. ‘Als ik met mijn ogen dicht naar jouw verhaal luister, moet ik het voor me zien, de film moet zich in mijn hoofd afspelen. Marketingmensen hebben het vaak over producten lanceren op de markt voor de consument. Maar dat zegt niets. Een CEO die in de media verschijnt, moet zijn product beeldend en met gevoel beschrijven zodat er geen misverstand is over wat het is en wat je ermee kan. Het verhaal moet van de bovenkamer naar de onderbuik. Dat kun je trainen.’
En dan is het beter dat te doen voordat er zich een crisis voordoet. ‘Vaak zijn trainingen preventief: CEO’s en directeuren weten dat de media vroeg of laat toch wel een keer aan de deur komen. Dan kun je je vaardigheden beter van tevoren hebben getraind, voor de momenten waarop je ze nodig hebt. Bovendien kunnen ze hun skills ook nog eens gebruiken in gesprekken met vakbonden, boze opdrachtgevers, belangenverenigingen, noem maar op. Goede communicatieve vaardigheden zijn altijd en op vele manieren inzetbaar. Bovendien zijn journalisten ook heel blij als een bestuurder kort en bondig zijn verhaal kan doen. Dan komen ze graag weer terug met specifieke vragen over hun vakgebied en voor dat je het weet, ben je bekende deskundige.’

Terug naar boven