Raymond Cloosterman is een ondernemer die al meer dan twintig jaar aan de top staat van het (Nederlandse) bedrijfsleven. Zo richtte hij in 2000 samen met twee compagnons het merk Rituals op vanuit een kelder aan de Herengracht in Amsterdam. In 2021 ontving Rituals het B-Corp certificaat; een certificaat voor bedrijven met een grote positieve impact voor mens en milieu.
Vicepresident bij Unilever
In 1988 startte Raymond Cloosterman zijn carrière bij Unilever. Hij ontving al een aanbod terwijl hij in de afrondende fase van zijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam zat. Bij Unilever deed hij waardevolle ervaring op in het marketing vak en wist hij gauw op te klimmen binnen het bedrijf. In 1998 werd hij benoemd tot vicepresident New Business. Voor zijn functie als marketingdirecteur kreeg Raymond Cloosterman de kans om een half jaar lang de wereld rond te reizen en inspiratie op te doen voor nieuwe producten. Tijdens zijn reizen bezocht hij onder andere tempels in India, badhuizen in Turkije en boetieks in New York en Parijs. Uit deze ervaringen kwam een uitgebreid uitgewerkt businessplan voort.
Lancering van Rituals
Ramond Cloosterman was zo overtuigd van de potentie van dit plan, dat hij besloot het buiten Unilever te realiseren. Samen met twee compagnons, één jeugdvriend en één collega bij Unilever besluit hij de sprong in het diepe te wagen. In 2000 opende Rituals haar eerste fysieke winkel in de Kalverstraat in Amsterdam en werd het merk Rituals officieel. Inmiddels is het merk niet meer uit het straatbeeld weg te denken en is het een wereldwijd succes. Rituals is in 33 landen actief en heeft naast een succesvolle webshop ruim 800 winkels en meer dan 2700 shop-in-shops. In 2021 heeft het bedrijf officieel de magische grens van 1 miljard omzet gepasseerd.
Van Brabant naar Amsterdam
Raymond Cloosterman is getrouwd met Collete van Eerd. Collete van Eerd is president-commissarisbij Jumbo. Samen heeft het stel vier kinderen. In zijn vrijetijd reist Raymond Cloosterman graag. Ook zou je hem als sportman kunnen bestempelen. Hij houdt van hardlopen, heeft meerdere marathons op zijn naam staan en golft graag. Ook steunt Raymond Cloosterman jonge ondernemers met een goed idee. Zo investeerde hij in Madaq, het bonbons-bedrijf van zijn neef Derk Cloosterman.